Spring til indhold

Coronavirus/COVID-19

Her kan du finde information om konsekvenserne af coronavirus/COVID-19 for danske rejsende og fastboende i Ghana.

Senest opdateret  01.12.2020 09.18
Fold alle afsnit ud
Fold alle afsnit ind

Rejsevejledning

Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til Ghana.

Læs rejsevejledningen for Ghana og rejserådene i en tid med COVID-19.

Information om konkrete restriktioner i Ghana opdateres ikke i rejsevejledningen. Ambassaden opdaterer i stedet informationen nedenfor.

Udenrigsministeriet modtager mange spørgsmål om coronavirus/COVID-19 fra danske rejsende og fastboende i udlandet.

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner i Ghana, eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Hvis du ikke har adgang til app’en, kan du tilmelde dig Danskerlisten via vores hjemmeside

Rejseråd til erhvervsrejser

Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til Ghana.

Det er bl.a. turistrejser, der anses for at være ikke-nødvendige rejser. Erhvervsrejser anses derimod ofte for at være nødvendige rejser, hvorfor erhvervsrejsende som udgangspunkt godt kan rejse i den aktuelle situation.

Det er derfor op til den enkelte virksomhed at vurdere, hvorvidt en rejse er en nødvendig rejse. Hvis virksomheden vurderer, at en konkret rejse er en nødvendig rejse, er det vigtigt, at der også foretages en konkret og individuel risikovurdering af rejsen i dialog med den enkelte medarbejder.

Vi opfordrer altid virksomheden til at holde sig opdateret om lokale rejserestriktioner i forbindelse med planlægning af erhvervsrejser. Læs mere i afsnittene Rejserestriktioner og Lokale restriktioner nedenfor.

Den enkelte virksomhed bør anlægge et forsigtighedsprincip for at minimere risikoen for, at virksomhedens medarbejdere bliver smittet med ny coronavirus/COVID-19 i udlandet.

Virksomheden og den enkelte medarbejder bør derfor følge vores rejseråd til erhvervsrejser.

Læs også regeringens retningslinjer for erhvervsrejser.

Rejserestriktioner

Nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger.

Indrejserestriktioner

Internationale flyforbindelser er genoptaget per. 1. september 2020, med følgende vigtige ind- og udrejseregler:
 
Ved INDREJSE til Ghana:
- Skal man have en test fra afrejselandet, som viser man ikke har CoVID-19 (testen er negativ). Testen må maksimalt være 72 timer ældre end afrejsetidspunktet i afrejselandet. 

- Passagerer skal desuden udfylde en sundhedsdeklaration før ankomst. Dette kan gøres online her.

- I Accra internationale lufthavn (Kotoka) er det et krav, at alle passagerer skal testes for CoVID-19 når de ankommer. Denne test foretages i lufthavnen, imod egenbetaling (p.t. 150 USD) og s

kal forudbetales online før afrejse fra afrejselandet. Du kan betale testen online her. Sørg for, at medbring kvittering til fremvisning både ved boarding i afrejselandet samt ved ankomst i Kotoka International Airport.

- Resultatet af PCR-testen taget i Kotoka International Airport foreligger indenfor 30 minutter efter testtidspunktet. Viser testen, at man ikke har CoVID-19, kan man gå videre til de almindelige indrejseprocedurer (og komme ind i Ghana uden karantæne).

- Viser testen, at man har Covid-19 (testen er positiv), foretages videre undersøgelser i lufthavnen og evt. på et nærliggende hospital. Der kan være  egenbetaling forbundet hermed, og der er egenbetaling, hvis man sendes i karantæne på et hotel. Vær opmærksom på, at hvis du ikke kan fremvise en negativ CoVID-19 test ved indrejse, og samtidig bliver testet positiv for CoVID-19 ved lufthavnens obligatoriske PCR-test, kan du blive sanktioneret med bøde lydende på p.t. 3.500 USD.

- Videre undersøgelser må også forventes for passagerer, der ved ankomst har CoVID-19 symptomer og/eller en målt kropstemperatur over 38 grader celcius.
- Der er maskepåbud i lufthavnen og man skal overholde regler om social afstand og hygiejne.
 
Ved UDREJSE fra Ghana:
- Passagerer skal overholde gældende CoVID-19 indrejseregler for det land, som er flyrejsens endelige destination (mål), samt evt. krav i transitlande.  
- Der vil være en Covid-19 screening af passagerer, inklusiv temperaturtjek i Accra internationale lufthavn (Kotoka). 
- Der er maskepåbud i lufthavnen og man skal overholde regler om social afstand og hygiejne.
- Hvis du som udrejsende fra Ghana har en negativ CoVID-19 test, behøves ikke endnu en test fra destinationlandet ved tilbagerejse til Ghana indenfor én (1) uge.
Lande- og søgrænse mod de omkringliggende lande er fortsat lukket på ubestemt tid.

 

Du kan læse mere om ind- og udrejse, samt kravene under CoVID-19, på Kotoka International Airports hjemmeside her.

Karantæneregler

Se indrejseprocedurer beskrevet ovenfor.

Interne rejserestriktioner

Der er ikke indført interne rejserestriktioner i Ghana. Der er ikke længere  restriktioner på indenrigsfly, busser og taxaer.

Transitmuligheder

Det er muligt at rejse i transit gennem Ghana. Det kræver, at du har dokumentation for videre rejse, og du indlogerer dig på et hotel godkendt af myndighederne, eller du bliver i lufthavnens transitområde.

Lokale restriktioner

Nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger.

Udgangsforbud

Der er ikke udgangsforbud.

Forsamlingsforbud

Der er ikke restriktioner om antal personer der er samlet, men krav til social afstand, der skal være god ventilation og må maksimalt være to timer.

Mundbind

Det er obligatorisk at bære mundbind i Ghana, når man forlader sit hjem.

Myndighederne kan sanktionere med bøde og fængselsstraf, hvis påbud ikke overholdes.

Nedlukning / Genåbning

Det meste af samfundet er genåbnet, inkl. kirker, moskeer, touristattraktioner og udendørs beværtninger. Skoler, sportsklubbber, natklubber, barer, biografer, teatre og koncertsteder er dog fortsat lukket på ubestemt tid.

Hvis du bliver syg

Hvis du får symptomer, der kan give mistanke om COVID-19, imens du rejser i udlandet, bør du hurtigst muligt kontakte dit rejse- og/eller forsikringsselskab. 

Du bør derudover følge de lokale myndigheders anvisninger.

Du kan kontakte Ghanas Sundhedsmyndigheder på følgende numre, hvis du har symptomer på COVID-19:

  • 055 2222 004
  • 055 2222 005
  • 050 9497 700
  • 055 8439 868

Hvis de lokale myndigheder beder dig om at gå i karantæne eller tage andre forholdsregler, bør du følge deres anvisninger. Du bør også samarbejde med de lokale myndigheder om kontaktopsporing, hvis det bliver relevant. 

Udenrigsministeriet kan ikke påvirke de restriktioner, som andre lande vælger at indføre for at forhindre videre smittespredning.

Du kan altid kontakte ambassaden eller Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7 (bbb@um.dk / +45 3392 1112), hvis du har brug for rådgivning.

Udenrigsministeriet modtager mange spørgsmål om, hvordan man skal forholde sig, hvis man bliver syg i udlandet.  

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Læs mere om symptomer på COVID-19 hos Sundhedsstyrelsen.

Udrejse af Ghana

Internationale flyforbindelser er genoptaget per. 1. september 2020.

Der er en række CoVID-19 dokumentationskrav og procedurer for såvel ind- og udrejse.

Disse er beskrevet ovenfor under afsnittet "Rejserestriktioner".

Ved tvivl kan ambassaden kontaktes via e-mail: accamb@um.dk 

Certificate to Board

De nye indrejserestriktioner til Danmark har i nogle tilfælde gjort det svært for personer, der ikke er danske statsborgere, at boarde fly til Danmark. Hvis du har fast bopæl i Danmark, kan ambassaden hjælpe dig med at udfærdige et certifikat, der viser dette (certificate to board). Certifikater er tiltænkt nødsituationer, hvor udlændige med fast bopæl i Danmark allerede opholder sig i udlandet. For at minimere risikoen for at havne i en nødsituation bør du medbringe relevant dokumentation, hvis du rejser til udlandet.

Indrejse i Danmark

Hvis du ikke er dansk statsborger eller har fast bopæl i Danmark, gælder der forskellige regler for at rejse ind i Danmark afhængigt af, hvilket land du har bopæl i.

Læs mere om reglerne for indrejse i Danmark hos Politiet.

Udenrigsministeriet kan ikke besvare spørgsmål om indrejse eller transit i Danmark. Sådanne spørgsmål skal stilles til Politiets Hotline vedr. indrejse i Danmark (+45 7020 6044).

Certificate to Board

De nye indrejserestriktioner til Danmark har i nogle tilfælde gjort det svært for personer, der ikke er danske statsborgere, at boarde fly til Danmark. Hvis du har fast bopæl i Danmark, kan ambassaden hjælpe dig med at udfærdige et certifikat, der viser dette (certificate to board). Certifikater er tiltænkt nødsituationer, hvor udlændige med fast bopæl i Danmark allerede opholder sig i udlandet. For at minimere risikoen for at havne i en nødsituation bør du medbringe relevant dokumentation, hvis du rejser til udlandet.

Mere information

Lokale myndigheders hjemmesider

Lokale sundhedsmyndigheders hotlines på

  • 055 2222 004
  • 055 2222 005
  • 050 9497 700
  • 055 8439 868

Udenrigsministeriet og den danske ambassade rådgiver ikke om sundhedsfaglige spørgsmål, men henviser til Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut.

De danske myndigheder har samlet informationer om den danske indsats mod coronavirus/COVID-19 på en fælles myndighedsside.

Kontakt

Du kan kontakte ambassaden inden for almindelig åbningstid. 

Du kan altid kontakte Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7.

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner i Ghana, eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Hvis du ikke har adgang til app’en, kan du tilmelde dig Danskerlisten via vores hjemmeside.

Bestilling af NemID-nøglekort

På grund af udbruddet af coronavirus/COVID-19 kan danskere bosat i udlandet få problemer med at få tilsendt et nyt NemID-nøglekort med posten. Digitaliseringsstyrelsen anbefaler derfor, at man installerer NemID nøgleapp på sin telefon.

Læs mere hos Digitaliseringsstyrelsen.

Fold alle afsnit ud
Fold alle afsnit ind

hent app'en rejseklar

I app’en Rejseklar har vi samlet alt, hvad
du skal vide om sikkerhed på din rejse.