Spring til indhold

Coronavirus/COVID-19

Her kan du finde information om konsekvenserne af coronavirus/COVID-19 for danske rejsende og fastboende i Ghana.

Senest opdateret  05.03.2021 09:42 (dansk tid)
Fold alle afsnit ud
Fold alle afsnit ind

Rejsevejledning

Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til hele Ghana for at minimere risikoen for smittespredning med nye COVID-19 varianter. Vi fraråder dermed også erhvervsrejser, men med visse undtagelser.

Læs rejsevejledningen for Ghana.

Information om konkrete restriktioner i Ghana opdateres ikke i rejsevejledningen. Ambassaden opdaterer i stedet informationen nedenfor.

Du kan læse mere om, hvordan du skal forholde dig, når du kommer hjem fra en udenlandsrejse på coronasmitte.dk.

Udenrigsministeriet modtager mange spørgsmål om coronavirus/COVID-19 fra danske rejsende og fastboende i udlandet.

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner i Ghana, eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Hvis du ikke har adgang til app’en, kan du tilmelde dig Danskerlisten via vores hjemmeside.

Rejseråd til erhvervsrejser

Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til hele Ghana. Vi fraråder dermed også erhvervsrejser, men med visse undtagelser.

Du kan læse mere om, hvordan du skal forholde dig, når du kommer hjem fra en udenlandsrejse på coronasmitte.dk.

Læs vores rejseråd til erhvervsrejser

Læs også regeringens retningslinjer for erhvervsrejser.

Læs om rejserestriktioner og lokale restriktioner nedenfor.

Rejserestriktioner

Nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger.

Indrejserestriktioner

 
Ved INDREJSE til Ghana:
- Skal man have en test fra afrejselandet, som viser man ikke har CoVID-19 (testen er negativ). Testen må maksimalt være 72 timer ældre end afrejsetidspunktet i afrejselandet. 

- Passagerer skal desuden udfylde en sundhedsdeklaration før ankomst. Dette kan gøres online her.

- I Accra internationale lufthavn (Kotoka) er det et krav, at alle passagerer skal testes for CoVID-19 når de ankommer. Denne test foretages i lufthavnen, imod egenbetaling (p.t. 150 USD) og skal forudbetales online før afrejse fra afrejselandet. Du kan betale testen online her. Sørg for, at medbring kvittering til fremvisning både ved boarding i afrejselandet samt ved ankomst i Kotoka International Airport.

- Resultatet af PCR-testen taget i Kotoka International Airport foreligger indenfor 30 minutter efter testtidspunktet. Viser testen, at man ikke har CoVID-19, kan man gå videre til de almindelige indrejseprocedurer (og komme ind i Ghana uden karantæne).

- Viser testen, at man har Covid-19 (testen er positiv) overføres man til en regeringsudpeget sundhedsklinik, hvor der foretages videre undersøgelser. Man skal i udgangspunktet isoleres i 7 døgn på klinikken. Der foretages dog fornyet Covid-19 test efter 24 timer. Der kan være egenbetaling forbundet hermed. Der er egenbetaling, hvis man sendes i karantæne på et hotel. Vær opmærksom på, at hvis du ikke kan fremvise en negativ CoVID-19 test ved indrejse, og samtidig bliver testet positiv for CoVID-19 ved lufthavnens obligatoriske PCR-test, kan du blive sanktioneret med bøde.

- Videre undersøgelser må også forventes for passagerer, der ved ankomst har CoVID-19 symptomer og/eller en målt kropstemperatur over 38 grader celcius.
- Der er maskepåbud i lufthavnen og man skal overholde regler om social afstand og hygiejne.
 
Ved UDREJSE fra Ghana:
- Passagerer skal overholde gældende CoVID-19 indrejseregler for det land, som er flyrejsens endelige destination (mål), samt evt. krav i transitlande.  
- Der vil være en Covid-19 screening af passagerer, inklusiv temperaturtjek i Accra internationale lufthavn (Kotoka). 
- Der er maskepåbud i lufthavnen og man skal overholde regler om social afstand og hygiejne.
- Hvis du som udrejsende fra Ghana har en negativ CoVID-19 test, behøves ikke endnu en test fra destinationlandet ved tilbagerejse til Ghana indenfor én (1) uge.
Lande- og søgrænse mod de omkringliggende lande er fortsat lukket på ubestemt tid.

 

Du kan læse mere om ind- og udrejse, samt kravene under CoVID-19, på Kotoka International Airports hjemmeside her.

Karantæneregler

Se indrejseprocedurer beskrevet ovenfor.

Interne rejserestriktioner

Der er ikke indført interne rejserestriktioner i Ghana. 

Transitmuligheder

Det er muligt at rejse i transit gennem Ghana. Det kræver, at du har dokumentation for videre rejse, og du indlogerer dig på et hotel godkendt af myndighederne, eller du bliver i lufthavnens transitområde.

Lokale restriktioner

Nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger.

Udgangsforbud

Der er ikke udgangsforbud, men det henstilles, at man bliver hjemme, hvis man ikke har et uopsætteligt ærinde.

Forsamlingsforbud

Der er ikke restriktioner om antal personer der er samlet, men krav til social afstand på min. 1 meter.

Mundbind og hygiejne

Det er obligatorisk at bære mundbind i Ghana, når man forlader sit hjem. Vær også opmærksom på, at man skal bære mundbind i sin bil, hvis man har passager med. Også selvom det er fra egen husstand. Desuden nødvendigt at observere social afstand, hyppig håndvask og afståelse fra håndtryk.

Myndighederne kan sanktionere med bøde og fængselsstraf, hvis påbud ikke overholdes.

Nedlukning / Genåbning

Indtil videre er det forbudt af afholde bryllupper, koncerter, teaterforestillinger og fester. Private begravelser med højst femogtyve (25) mennesker, kan finde sted, med håndhævelse af den sociale afstandtagen, hygiejne og maske.

Restauranter bør afstå fra at holde åbent for siddende gæster. Take-away-service er tilladt.

Hvis du bliver syg

Hvis du får symptomer, der kan give mistanke om COVID-19, imens du rejser i udlandet, bør du hurtigst muligt kontakte dit rejse- og/eller forsikringsselskab. 

Du bør derudover følge de lokale myndigheders anvisninger.

Du kan kontakte Ghanas Sundhedsmyndigheder på følgende numre, hvis du har symptomer på COVID-19:

  • 055 2222 004
  • 055 2222 005
  • 050 9497 700
  • 055 8439 868

Hvis de lokale myndigheder beder dig om at gå i karantæne eller tage andre forholdsregler, bør du følge deres anvisninger. Du bør også samarbejde med de lokale myndigheder om kontaktopsporing, hvis det bliver relevant. 

Udenrigsministeriet kan ikke påvirke de restriktioner, som andre lande vælger at indføre for at forhindre videre smittespredning.

Du kan altid kontakte ambassaden eller Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7 (bbb@um.dk / +45 3392 1112), hvis du har brug for rådgivning.

Udenrigsministeriet modtager mange spørgsmål om, hvordan man skal forholde sig, hvis man bliver syg i udlandet.  

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Læs mere om symptomer på COVID-19 hos Sundhedsstyrelsen.

Udrejse af Ghana

Internationale flyforbindelser er genoptaget per. 1. september 2020.

Der er en række CoVID-19 dokumentationskrav og procedurer for såvel ind- og udrejse.

Disse er beskrevet ovenfor under afsnittet "Rejserestriktioner".

Ved tvivl kan ambassaden kontaktes via e-mail: accamb@um.dk 

Certificate to Board

De nye indrejserestriktioner til Danmark har i nogle tilfælde gjort det svært for personer, der ikke er danske statsborgere, at boarde fly til Danmark. Hvis du har fast bopæl i Danmark, kan ambassaden hjælpe dig med at udfærdige et certifikat, der viser dette (certificate to board). Certifikater er tiltænkt nødsituationer, hvor udlændige med fast bopæl i Danmark allerede opholder sig i udlandet. For at minimere risikoen for at havne i en nødsituation bør du medbringe relevant dokumentation, hvis du rejser til udlandet.

Indrejse i Danmark

Med de nye skærpede indrejserestriktioner nægtes udlændinge med bopæl i udlandet som udgangspunkt indrejse i Danmark. Det betyder, at man skal have et anerkendelsesværdigt formål for indrejse i Danmark samt skal kunne fremvise en negativ COVID-19-test.

Der er endvidere indført et generelt flyveforbud mod transport af passagerer, herunder danske statsborgere, der ikke kan fremvise en negativ COVID-19-test taget inden for 24 timer før afgang. Forbuddet gælder flyvninger fra hele verden til alle danske lufthavne. Børn til og med 12 år er undtaget for testkravet, men opfordres til at blive testet. Læs mere her.

Du kan få et overblik over testmulighederne i større transitlufthavne her.

Læs mere om reglerne for indrejse i Danmark hos Politiet.

Du kan læse mere om, hvordan du skal forholde dig, når du kommer hjem fra en udenlandsrejse på coronasmitte.dk.

Udenrigsministeriet kan ikke besvare spørgsmål om indrejse eller transit i Danmark. 

Sådanne spørgsmål skal stilles til Politiets hotline vedrørende indrejse i Danmark (+45 7020 6044).

Certificate to Board

De nye indrejserestriktioner til Danmark har i nogle tilfælde gjort det svært for personer, der ikke er danske statsborgere, at boarde fly til Danmark. Hvis du har fast bopæl i Danmark, kan ambassaden hjælpe dig med at udfærdige et certifikat, der viser dette (certificate to board). Certifikater er tiltænkt nødsituationer, hvor udlændige med fast bopæl i Danmark allerede opholder sig i udlandet. For at minimere risikoen for at havne i en nødsituation bør du medbringe relevant dokumentation, hvis du rejser til udlandet.

Mere information

Lokale myndigheders hjemmesider

Lokale sundhedsmyndigheders hotlines på

  • 055 2222 004
  • 055 2222 005
  • 050 9497 700
  • 055 8439 868

Udenrigsministeriet og den danske ambassade rådgiver ikke om sundhedsfaglige spørgsmål, men henviser til Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut.

De danske myndigheder har samlet informationer om den danske indsats mod coronavirus/COVID-19 på en fælles myndighedsside.

Kontakt

Du kan kontakte ambassaden inden for almindelig åbningstid. 

Du kan altid kontakte Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7.

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner i Ghana, eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Hvis du ikke har adgang til app’en, kan du tilmelde dig Danskerlisten via vores hjemmeside.

Bestilling af NemID-nøglekort

På grund af udbruddet af coronavirus/COVID-19 kan danskere bosat i udlandet få problemer med at få tilsendt et nyt NemID-nøglekort med posten. Digitaliseringsstyrelsen anbefaler derfor, at man installerer NemID nøgleapp på sin telefon.

Læs mere hos Digitaliseringsstyrelsen.

Fold alle afsnit ud
Fold alle afsnit ind

hent app'en rejseklar

I app’en Rejseklar har vi samlet alt, hvad
du skal vide om sikkerhed på din rejse.
Hvor du rejser hen, er din egen beslutning og dit eget ansvar. Udenrigsministeriet kan ikke holdes ansvarlig for oplysningerne her på siden.

Det er dit ansvar at overholde ind- og udrejseregler i de lande, du rejser til. Det er de lokale myndigheder i de enkelte lande, der fastlægger reglerne og afgør, om du overholder dem. Derfor anbefaler vi, at du undersøger de aktuelle, lokale regler og retningslinjer, inden du rejser.

Udenrigsministeriet i København og de danske ambassader og konsulater i udlandet vil ikke kunne oplyse mere end, hvad du kan læse her på siden. Vi tilstræber, at oplysningerne på siden er opdaterede, korrekte og dækkende. Vi kan ikke drages til ansvar for evt. problemer med ind- og udrejse, uanset oplysningerne på hjemmesiden.