Skip to content

Coronavirus/COVID-19

Her kan du finde information om konsekvenserne af coronavirus/COVID-19 for danske rejsende og fastboende i Ghana.

SENEST OPDATERET  13.08.2021 12:22 (DANSK TID)

Rejsevejledning

Udenrigsministeriets rejsevejledninger indeholder gode råd og nyttige oplysninger for bestemte lande, primært rettet mod turistrejsende fra Danmark.

Læs rejsevejledningen for Ghana.

Information om konkrete restriktioner i Ghana opdateres ikke i rejsevejledningen. Ambassaden opdaterer i stedet informationen nedenfor.

Du kan læse mere om, hvordan du skal forholde dig, når du kommer hjem fra en udenlandsrejse på coronasmitte.dk.

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner i Ghana, eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Hvis du ikke har adgang til app’en, kan du tilmelde dig Danskerlisten via vores hjemmeside.

Rejseråd til erhvervsrejser

Udenrigsministeriets rejsevejledninger indeholder gode råd og nyttige oplysninger for bestemte lande, primært rettet mod turistrejsende fra Danmark.

Læs rejsevejledningen for Ghana.

Information om konkrete restriktioner i Ghana opdateres ikke i rejsevejledningen. Ambassaden opdaterer i stedet informationen nedenfor.

Du kan læse mere om, hvordan du skal forholde dig, når du kommer hjem fra en udenlandsrejse på coronasmitte.dk.

Læs vores rejseråd til erhvervsrejser

Læs også regeringens retningslinjer for erhvervsrejser.

Der gælder de samme indrejserestriktioner for erhvervsrejsende i Ghana, som for alle andre indrejsende. Læs mere i afsnittet "Rejserestriktioner".

Rejserestriktioner

Nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger.

Indrejserestriktioner

 Ved INDREJSE til Ghana:

- Tidligere smitte og færdigvaccination har ikke nogen betydning for proceduren for indrejse til Ghana.

- Man skal have en PCR-test fra afrejselandet, som viser man ikke har CoVID-19 (testen er negativ). Testen må maksimalt være 72 timer ældre end afrejsetidspunktet i afrejselandet. Børn under 5 år er undtaget testkravet.

- Ghana har tilsluttet sig et system - Trusted Traveller Initiative - med elektroniske koder for PCR-test. Da Danmark ikke er en del af Trusted Traveller Initiative vil den rejsende selv skulle generere en elektronisk kode via systemets online portal. Det kræver, at man opretter en bruger og derefter vælger "Validate test for travel". Ved spørgsmålet om hvor man har taget sin test, skal der vælges "At any other lab". Hvis man derefter ikke finder sit teststed på dropdown-menuen, skal man manuelt indtaste det. Der bedes da om email til teststedet, hvortil det anbefales at anføre emailadressen for den region, som teststedet hører ind under. Processen afsluttes ved, at der produceres en QR-kode, som man skal gemme.

- Det er ambassadens erfaring, at systemet endnu ikke er implementeret, og vi anbefaler derfor rejsende at medbringe en fysisk kopi af prøvesvar fra MinSundhed.

- Passagerer skal desuden udfylde en sundhedsdeklaration før ankomst. Dette kan gøres online her.

- I Accra internationale lufthavn (Kotoka) er det et krav, at alle passagerer skal testes for CoVID-19 når de ankommer. Denne test foretages i lufthavnen imod egenbetaling (p.t. 150 USD) og skal forudbetales online før afrejse fra afrejselandet. Du kan betale testen online her. Sørg for at medbringe kvittering til fremvisning både ved boarding i afrejselandet samt ved ankomst i Kotoka International Airport.

- Resultatet af kviktesten taget i Kotoka International Airport foreligger inden for 30 minutter efter testtidspunktet. Viser testen, at man ikke har CoVID-19, kan man gå videre til de almindelige indrejseprocedurer (og komme ind i Ghana uden karantæne).

- Viser testen, at man har Covid-19 (testen er positiv) overføres man til en regeringsudpeget sundhedsklinik, hvor der foretages videre undersøgelser. Man skal i udgangspunktet isoleres i 7 døgn på klinikken. Der foretages dog fornyet Covid-19 test efter 24 timer. Der kan være egenbetaling forbundet hermed. Der er egenbetaling, hvis man sendes i karantæne på et hotel.

- Videre undersøgelser må også forventes for passagerer, der ved ankomst har CoVID-19 symptomer og/eller en målt kropstemperatur over 38 grader celcius.

- Der er maskepåbud i lufthavnen, og man skal overholde regler om social afstand og hygiejne.

Ved UDREJSE fra Ghana:

- Passagerer skal overholde gældende CoVID-19 indrejseregler for det land, som er flyrejsens endelige destination (mål), samt evt. krav i transitlande.  

- Der vil være en Covid-19 screening af passagerer, inklusiv temperaturtjek i Accra internationale lufthavn (Kotoka). 

- Der er maskepåbud i lufthavnen og man skal overholde regler om social afstand og hygiejne.

- Hvis du som udrejsende fra Ghana har en negativ CoVID-19 test, behøves ikke endnu en test fra destinationlandet ved tilbagerejse til Ghana indenfor én (1) uge.

Lande- og søgrænse mod de omkringliggende lande er fortsat lukket på ubestemt tid.

Du kan læse mere om ind- og udrejse, samt kravene under CoVID-19, på Kotoka International Airports hjemmeside her.

Det danske coronapas for COVID-19 vaccination

Læs mere om coronapasset her.

Karantæne- og testregler

Se indrejseprocedurer beskrevet ovenfor.

Interne rejserestriktioner

Der er ikke indført interne rejserestriktioner i Ghana. 

Transitmuligheder

Det er muligt at rejse i transit gennem Ghana. Det kræver, at du har dokumentation for videre rejse, og du indlogerer dig på et hotel godkendt af myndighederne, eller du bliver i lufthavnens transitområde.

Lokale restriktioner

Nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger.

Udgangsforbud

Der er ikke udgangsforbud, men der er maskepåbud i det offentlige rum.

Forsamlingsforbud

Der er ikke restriktioner om antal personer der er samlet, men der opfordres til at holde social afstand.

Hvis du bliver syg

Hvis du får symptomer, der kan give mistanke om COVID-19, imens du rejser i udlandet, bør du hurtigst muligt kontakte dit rejse- og/eller forsikringsselskab. 

Du bør derudover følge de lokale myndigheders anvisninger.

Du kan kontakte Ghanas Sundhedsmyndigheder på følgende numre, hvis du har symptomer på COVID-19:

  • 055 2222 004
  • 055 2222 005
  • 050 9497 700
  • 055 8439 868

Hvis de lokale myndigheder beder dig om at gå i karantæne eller tage andre forholdsregler, bør du følge deres anvisninger. Du bør også samarbejde med de lokale myndigheder om kontaktopsporing, hvis det bliver relevant. 

Udenrigsministeriet kan ikke påvirke de restriktioner, som andre lande vælger at indføre for at forhindre videre smittespredning.

Du kan altid kontakte ambassaden eller Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7 (bbb@um.dk / +45 3392 1112), hvis du har brug for rådgivning.

Udenrigsministeriet modtager mange spørgsmål om, hvordan man skal forholde sig, hvis man bliver syg i udlandet.  

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Læs mere om symptomer på COVID-19 hos Sundhedsstyrelsen.

Visum og opholdstilladelse

Du kan læse mere om andre landes pas- og visumregler.

Udrejse af Ghana

Lande- og havgrænser til og fra landet er lukket på ubestemt tid som følge af pandemien. 

Internationale flyforbindelser er genoptaget.

Der er en række CoVID-19 dokumentationskrav og procedurer for såvel ind- og udrejse.

Disse er beskrevet ovenfor under afsnittet "Rejserestriktioner".

Ved tvivl kan ambassaden kontaktes via e-mail: accamb@um.dk 

Indrejse i Danmark

På coronasmitte.dk kan du læse om krav ved indrejse i Danmark. 

Udenrigsministeriet kan ikke besvare spørgsmål om indrejse eller transit i Danmark. Sådanne spørgsmål skal stilles til Politiet. Du kan finde kontaktoplysninger og åbningstider på coronasmitte.dk.

Udenrigsministeriet kan ikke svare på sundhedsfaglige spørgsmål om coronavirus/COVID-19, vaccination eller test. Sådanne spørgsmål skal stilles til den myndighedsfælles hotline. Du kan finde kontaktoplysninger og åbningstider på coronasmitte.dk.

Mere information

Lokale myndigheders hjemmesider

Lokale testmuligheder

  • Nyaho Medical Centre
    +233 (0) 209404046
    35 Kofi Annan St,
    Airport Residential Area,
    Accra, Ghana
    Info om testprocedurer og priser findes på deres hjemmeside.

Lokale sundhedsmyndigheders hotlines på

  • 055 2222 004
  • 055 2222 005
  • 050 9497 700
  • 055 8439 868

Lokale nyhedsmediers hjemmesider

Udenrigsministeriet og den danske ambassade rådgiver ikke om sundhedsfaglige spørgsmål, men henviser til Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut.

De danske myndigheder har samlet informationer om den danske indsats mod coronavirus/COVID-19 på en fælles myndighedsside.

Kontakt

Du kan kontakte ambassaden inden for almindelig åbningstid. 

Du kan altid kontakte Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7.

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner i Ghana, eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Hvis du ikke har adgang til app’en, kan du tilmelde dig Danskerlisten via vores hjemmeside.

hent app'en rejseklar

I app’en Rejseklar har vi samlet alt, hvad du skal vide om sikkerhed på din rejse.
Hvor du rejser hen, er din egen beslutning og dit eget ansvar. Udenrigsministeriet kan ikke holdes ansvarlig for oplysningerne her på siden.

Det er dit ansvar at overholde ind- og udrejseregler i de lande, du rejser til. Det er de lokale myndigheder i de enkelte lande, der fastlægger reglerne og afgør, om du overholder dem. Derfor anbefaler vi, at du undersøger de aktuelle, lokale regler og retningslinjer, inden du rejser.

Udenrigsministeriet i København og de danske ambassader og konsulater i udlandet vil ikke kunne oplyse mere end, hvad du kan læse her på siden. Vi tilstræber, at oplysningerne på siden er opdaterede, korrekte og dækkende. Vi kan ikke drages til ansvar for evt. problemer med ind- og udrejse, uanset oplysningerne på hjemmesiden.